De zon is al aardig in kracht aan het toenemen en we gaan steeds meer dingen buiten ondernemen. Ieder jaar in de lente- en zomerperiode worden we gewaarschuwd voor de schadelijke UV-straling van de zon en dan met name in relatie tot huidkanker. Hoe zit dat nu met die zon. Is ze echt alleen maar schadelijk of zitten er ook nog goede kanten aan zonnestralen? En hoe ga je daar dan gezond mee om?

 

Gezond zonlicht

Zonlicht bestaat uit UV-straling en dat is belangrijk voor de regulatie van veel processen in het lichaam. Het stimuleert het immuunsysteem, doodt bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers. Het verlaagt de bloeddruk, verlaagt de cholesterolspiegel, bevordert een gezond gewicht en werkt goed tegen allerlei huidziekten. Daarnaast versterkt het het hart waardoor het meer bloed door het lichaam kan pompen. Daardoor krijgen alle cellen meer zuurstof en voedingstoffen waardoor allerlei processen in het lichaam beter verlopen. De kans op huidkanker kan dan wel verminderen door het vermijden van zonlicht, maar de kans op veel andere kankersoorten neemt juist weer toe.

Daarnaast regelt het zonlicht ons dag/nacht ritme via de ogen en de pijnappelklier in de hersenen. Door met het invallen van de duisternis het hormoon melatonine in het bloed te brengen, krijgt het lichaam het signaal dat het tijd wordt voor ontspanning en rust. Als de pijnappelklier via onze ogen het signaal krijgt dat het weer licht wordt, neemt de productie van melatonine weer af en worden we wakker en alert.  Zonlicht is dus heel belangrijk voor een goed bioritme en om gezond te blijven.

 

Zonlicht is buitenlicht

UV-straling dringt niet door glas heen. Achter het raam in het zonnetje gaan zitten heeft dus niet het beschermende gezonde effect zoals hierboven beschreven. Je moet ervoor naar buiten. En dat is wat in onze maatschappij lastig is. We zitten met elkaar opgesloten in kantoor- en schoolgebouwen. eigenlijk moet iedereen iedere dag minstens een uur buiten kunnen zijn. En dat is dan nog minimaal. In de lente en de zomer is dat natuurlijk veel makkelijker dan in de herfst en de winter.

 

Gezond omgaan met zonlicht

We weten allemaal dat een hele dag liggen bakken in de zon niet gezond is. Maar hoe kan het dan wel? Onze huid en ogen zijn heel goed in staat om zichzelf te beschermen tegen UV-straling. Je moet ze dan wel de tijd geven om te wennen aan de toenemende zonnekracht. De huid vormt dan een beschermend pigment en de hoornlaag verdikt zich. Dit geeft extra bescherming tegen verbranden. Het is nu de tijd om je huid rustig te laten wennen aan het zonlicht want de kracht van de zon is nog niet op het hoogtepunt . Baby’s houdt je natuurlijk uit de volle zon. Zij verbranden heel snel omdat hun huidje nog zo dun is. Op het heetst van de dag is het verstandig om uit de zon te blijven. Zoek de schaduw op van een boom, of onderneem een binnenactiviteit. Is het heel erg heet, neem dan een lekkere siësta. Overigens hoef je niet in de volle zon te zijn om te profiteren van het gezonde zonlicht. Lekker buiten zijn is voldoende, dus ook als het wat bewolkt is of in de schaduw.

 

Natuurlijke zonnebescherming

Ben je in de vakantie of het weekend de hele dag buiten met je kinderen, bijvoorbeeld aan het strand, de tuin, speeltuin e.d., dan is het belangrijk dat je de huid op een goede manier beschermd zodat je niet verbrand. Dunne katoenen, linnen of zijden kleding is daarvoor geschikt. Ook een petje of zonnehoedje is zeker bij kleine kinderen nodig. Je kunt jezelf en je kinderen natuurlijk ook goed insmeren met een zonnebrandcrème. Zorg er dan wel voor dat je een zonnebrandcrème op natuurlijke basis gebruikt met minerale UV-filters. Veel zonnebrandproducten bevatten namelijk chemische stoffen die ronduit schadelijk zijn voor je gezondheid en het milieu. Ook zonnebrandproducten voor kinderen en baby’s  en hypo-allergene producten bevatten veel ongezonde stoffen. Daarnaast blokkeer je met veel smeren de aanmaak van vitamine D die voornamelijk in de huid plaatsvindt. Smeer dus alleen als het echt nodig is.

 

Geniet van de zonnekracht maar doe het op een verantwoorde manier. Dan blijf je gezond en geef je drepressieve gevoelens minder kans.

Liefs, Astrid

 

(113)