Weet jij nog wat je wel en niet mag eten? Wat is nu wel en niet gezond? De ene goeroe na de andere vertelt je wat je nu wel en nu niet moet eten. Dat is handig, iemand heeft alles al voor je uitgezocht dus je hoeft alleen maar te doen wat je vertelt wordt. Eet dagellijks een aantal superfoods, en je krijgt alle voedingstoffen binnen die je nodig hebt.
Andere voedingsmiddelen komen in het verdomhoekje en worden afgespiegeld als zijnde gevaarlijk voor je gezondheid, zoals bijvoorbeeld brood en melk en suiker.

 

Alles moet makkelijk en snel

Voeding is een van de peilers van je gezondheid. Helaas wordt er veel met ons eten geknoeid door fabrikanten. Dat hebben we ook voor een deel aan ons zelf te danken. Alles moet namelijk snel, dus ook het bereiden van voedsel. De makkelijke pakjes en zakjes met kant-en-klare kruidenmengsels en sauzen maken koken een stuk makkelijker en sneller. Het toppunt hiervan vond ik een paar jaar geleden een zakje met ondefinieerbare poeder dat je bij je stoofvlees deed waardoor je stoof in een half uur klaar was in plaats van in 3 uur. Wat voor troep moet daar wel niet inzitten?
Gezondheidstrends spelen daar ook handig op in met superfoods: snel en makkelijk aan alle voedingstoffen komen door een paar bessen of poeders door je dagelijkse shake te doen.

Mijns inziens is het verstandiger om je voedsel met aandacht te bereiden. En dat hoeft niet zo heel veel meer tijd te kosten. Leer je zelf en je kinderen aan om puur te eten. Proef eens verschillende soorten aardappelen, er zit echt smaakverschil tussen. Er hoeft echt niet overal zout en/of suiker in. Kant en klare pakjes en zakjes leiden tot smaakvervlakking en zijn helemaal niet nodig. Daarnaast zitten er een boel dingen in die je helemaal niet nodig hebt of die zelfs slecht voor je zijn.

 

Mijn adviezen voor een gezonde voeding

  1.  Blijf zo dicht mogelijk bij Moeder Natuur. Hoe meer er gerotzooid is, hoe groter de ingrediëntenlijst is op de verpakking, hoe verder het van de natuur af staat.
  2. Zorg dat je basisvoedsel biologisch geteeld is. Dus je groenten, fruit, brood, melkproducten, vlees enz. In biologische voeding zitten meer voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen dan in niet-biologische voedingsmiddelen. Daarnaast zitten er geen bestrijdingsmiddelen en antibiotica resten in.
  3. Gebruik voedingsmiddelen die in het seizoen thuishoren. Maak gebruik van wat Moeder Natuur je op dat moment te bieden heeft. Dat levert je de voedingsstoffen die je in dat seizoen nodig hebt.
  4. Vlees en vis heb je niet dagelijks nodig. Eet eens wat vaker vegetarisch, daar is heel gevarieerd mee te koken. En vaak nog goedkoper ook.
  5. Leer je zelf en je kinderen koken met basisingrediënten. Dat kost je helemaal niet veel meer tijd dan pakjes en zakjes en je kookt zonder troep. Er zijn een heleboel leuke filmpjes op bijvoorbeeld youtube te vinden waar gekookt wordt met normale basisingrediënten. (Ik ben zelf groot fan van Jamie Oliver’s foodtube kanaal, maar dat is in het Engels).
  6. Eet gevarieerd. Op die manier krijg je alle voedingstoffen binnen die je nodig hebt. Dat zit hem niet in een paar “superfoods”. Het is de som van het geheel van wat je dagelijks eet en drinkt wat maakt of je voeding evenwichtig en gezond is.
  7. Neem de tijd om te eten en te drinken. Proef wat je in je mond stopt. Kauw goed, in je mond begint de vertering van je eten al door de enzymen in je speeksel.

Heb je vragen over gezonde voeding, neem gerust contact met me op. Of stel je vraag in een reactie hieronder.

Warme groet, Astrid

 

(91)